مکتب عاشورا ،مکتب درس آموزی و رشد است و لذا امام حسین علیه السلام نیز مصباح الهدی و سفینة النجاة هستند . کربلا جامع اضداد است ،هر کس که باشی فرقی نمی کند ؛ پیر یا جوان ، مولی یا عبد ، سفید یا سیاه و ... ملاک برتری را وفاداری و میدان عمل تعیین می کند . افرادی هم که به دنبال هدایت و درس آموزی هستند ، واقعه عاشورا ظرفیت های فراوانی دارد ؛ که می توان با تمسک به سیره عملی یاران و اصحاب امام در ردیف عباد الرحمن جای گرفت .
این واقعه ویژه گی منحصر به فرد دیگری نیز دارد ، و آن هدایت معنوی افراد می باشد. در زیارت عاشورا می خوانیم :
اَسئلُ اللهَ بِحَقِکُمْ وَ بِالشَانِ اَلذیِ لَکُمْ عِندهُ اَنْ یَعطنِی بِمصابی بِکُمْ اَفْضَلَ ما یُعطی مُصاباً بِمُصیبةً(1)
از خدا درخواست میكنم به حق شما، و شأنى كه براى شما نزد اوست، به من به خاطر مصيبت زدگی ام به شما ، برترين چيزى را كه به مصيبت زده اى به خاطر مصيبتش عطا كند ، عطا بکند .
زائر در این زیارت ، بهترین ثوابی که بر هر مصبیت زده ای عطا می شود را از خداوند متعال طلب می کند . با توجه به آیات قران کریم ، برترین اجری که بر مصیبت زده ی صبر کننده ، وعده داده شده سه چیز است :
« الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ * أُولئِکَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ » (2)
کسانی که چون مصیبتی بر آنها وارد شود گویند: همانا ما از آن خداییم و همانا به سوی او باز خواهیم گشت. * آنها هستند که بر آنها درودها و رحمتی از جانب پروردگارشان می رسد ، و آنها هستند که رهیافته اند.
الف : سلام و صلوات الهی
ب : رحمت خداوند
ج : هدایت یافتن
هدایت یکی از مواردی است که خداوند بر صاحب عزا عنایت می کند . البته هر چند در اصل ، مصیبت و اجرش از آن کسی است که عزا بر او وارد شده است ولی با توجه به شرایطی افرادی دیگر نیز می توانند در این مصیبت و اجر آن سهیم باشند . و شرط اجر بردن از مصیبت امام حسین (علیه السلام) تقرب جستن به اهل بیت با ، محزون شدن و دوست داشتن دوستداران شان و دشمنی با دشمنان شان می باشد . هر کس در روز عاشورا حزن و اندوهش بیشتر باشد و تلاش بیشتری در شناخت اهداف قیام اهل بیت و تمسک به آن اهداف داشته باشد از تقرب بیشتری برخوردار خواهد بود و این حزن دست او را خواهد گرفت و هدایتش بیشتر خواهد شد .
اَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ ثُمَّ اِلَیْكُمْ بِمُوالاتِكُمْ وَ مُوالاةِ وَلِیِّكُمْ وَ بِالْبَرائَةِ مِنْ اَعْدائِكُمْ
به خداوند متعال و سپس شما تقرب مى جویم به سبب دوستى شما و دوستى دوستان شما و به سبب بیزارى جستن از دشمنان شما
البته باید توجه داشت دوستان و دشمنان اهل بیت منحصر به زمان خودشان نمی شود و جنگ حق و باطل تا روز قیامت ادامه دارد چنان که در زیارت عاشورا می خوانیم :
یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ اِلى یَوْمِ الْقِیمَةِ
اى ابا عبد اللَّه من تا قیامت سلم و صلحم با هر كه با شما صلح است و در جنگ و جهادم با هر كه با شما در جنگ است.
از این فراز از زیارت چنین استفاده می شود که دشمنان دین که همان دشمنان اهل بیت هستند ، تا روز قیامت خواهند بود . و هر زمانی شمر خاص خودش را خواهد داشت .
با توجه به موارد ذکر شده ، ما باید بعد از عاشورا مشکل معنوی نداشته باشیم و یا حداقل شاهد تغییراتی در روح خود باشیم . که اگر تغییری صورت نگرفته باشد معلوم می شود ، عزاداری های ما معیوب بوده اند
منابع :
1 - مفاتیح الجنان ، زیارت عاشورا
2 – سوره بقره آیات 156 و 157
نظرات شما عزیزان:
وب جالبی دارین
موضوعات مرتبط: انسان شناسیهدایت و ضلالت