عاشورا و هدایت.

 

 

مکتب عاشورا  ،مکتب درس آموزی و رشد است و لذا امام حسین علیه السلام نیز مصباح الهدی و سفینة النجاة هستند . کربلا جامع اضداد است ،هر کس که باشی فرقی نمی کند ؛ پیر یا جوان ، مولی یا عبد ، سفید یا سیاه و ... ملاک برتری را وفاداری و میدان عمل تعیین می کند . افرادی  هم که به دنبال هدایت و درس آموزی هستند ، واقعه عاشورا ظرفیت های فراوانی دارد ؛ که می توان با تمسک به سیره عملی یاران و اصحاب امام در ردیف عباد الرحمن جای گرفت .

این واقعه ویژه گی منحصر به فرد دیگری نیز دارد ، و آن هدایت معنوی افراد می باشد. در زیارت عاشورا می خوانیم :

اَسئلُ اللهَ بِحَقِکُمْ وَ بِالشَانِ اَلذیِ لَکُمْ عِندهُ اَنْ یَعطنِی بِمصابی بِکُمْ  اَفْضَلَ ما یُعطی مُصاباً بِمُصیبةً(1)

از خدا درخواست میكنم به حق شما، و شأنى كه براى شما نزد اوست، به من به خاطر مصيبت زدگی ام به شما ، برترين چيزى را كه به مصيبت زده اى به خاطر مصيبتش عطا كند ، عطا بکند .

زائر در این زیارت ، بهترین ثوابی که بر هر مصبیت زده ای عطا می شود را از خداوند متعال طلب می کند . با توجه به آیات قران کریم ، برترین اجری که بر مصیبت زده ی صبر کننده ، وعده داده شده سه چیز است :

« الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ * أُولئِکَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ » (2)

 

کسانی که چون مصیبتی بر آنها وارد شود گویند: همانا ما از آن خداییم و همانا به سوی او باز خواهیم گشت. *  آنها هستند که بر آنها درودها و رحمتی از جانب پروردگارشان می رسد ، و آنها هستند که رهیافته اند.

الف : سلام و صلوات الهی

ب : رحمت خداوند

ج : هدایت یافتن

هدایت یکی از  مواردی است که خداوند بر صاحب عزا عنایت می کند . البته هر چند  در اصل ، مصیبت و اجرش از آن کسی است که عزا بر او وارد شده است ولی با توجه به شرایطی افرادی دیگر نیز می توانند در این مصیبت و اجر آن سهیم باشند . و شرط اجر بردن از مصیبت امام حسین (علیه السلام) تقرب جستن به اهل بیت با ، محزون شدن و دوست داشتن دوستداران شان و دشمنی با دشمنان شان می باشد . هر کس در روز عاشورا حزن و اندوهش بیشتر باشد و تلاش بیشتری در شناخت اهداف قیام اهل بیت و تمسک به آن اهداف داشته باشد از تقرب بیشتری برخوردار خواهد بود و این حزن دست او را خواهد گرفت و هدایتش بیشتر خواهد شد .

اَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ ثُمَّ اِلَیْكُمْ بِمُوالاتِكُمْ وَ مُوالاةِ وَلِیِّكُمْ وَ بِالْبَرائَةِ مِنْ اَعْدائِكُمْ

به خداوند متعال  و سپس شما تقرب مى‏ جویم به سبب دوستى شما و دوستى دوستان شما و به سبب بیزارى جستن از دشمنان شما

البته باید توجه داشت دوستان و دشمنان اهل بیت منحصر به زمان خودشان نمی شود و  جنگ حق و باطل تا روز قیامت ادامه دارد چنان که در زیارت عاشورا می خوانیم :

یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ اِلى یَوْمِ الْقِیمَةِ

اى ابا عبد اللَّه من تا قیامت سلم و صلحم با هر كه با شما صلح است و در جنگ و جهادم با هر كه با شما در جنگ است.

از این فراز از زیارت  چنین استفاده می شود که دشمنان دین که همان دشمنان اهل بیت هستند ، تا روز قیامت خواهند بود . و هر زمانی شمر خاص خودش را خواهد داشت . 

با توجه به موارد ذکر شده ، ما باید بعد از عاشورا مشکل معنوی نداشته باشیم و یا حداقل شاهد تغییراتی در روح خود باشیم . که اگر تغییری صورت نگرفته باشد معلوم می شود ، عزاداری های ما معیوب بوده اند

منابع :

 

1 - مفاتیح الجنان ، زیارت عاشورا

2 – سوره بقره آیات  156 و 157

 


نظرات شما عزیزان:

حجت اله عرفانیان
ساعت13:10---1 آبان 1395
محمد علی فاطمه حسن حسین 583 عاشوراه 583 احد عشر 583 اهل بیت فاطمه 583باعشق علی 583 امت اسلامی 583 شبکه نور 583 این عدد نورانی را از راست بخوان 583 میشود 385 شیعه براستی شیعیان فرزندان بحق اهل بیت پیامبرند نام شیعه 12 بار در قرآن آمده نام آدم 25 بار در قرآن آمده آدم باش و حق را بپذیر پیامبر فرمود فقط یک فرقه اهل نجات است به ابجد فرقه 25 شیعه25 کعبه 25 کربلا 25 اصل اسلام 25 انسان کامل 25 انسان نمونه 25 اصل حق 25 اصل اسلام 25 ارباب جهان 25 شاه مردان 25 شیعه 25 اصل اسلام 25 کعبه 25 اصل اسلام 25

لبخند
ساعت14:47---30 مهر 1395
موفق باشید
وب جالبی دارین


مهراد رحمانی
ساعت17:10---25 مهر 1395
مطالب خوبی داری

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: انسان شناسیهدایت و ضلالت

تاريخ : چهار شنبه 19 / 7 / 1395 | 8:37 | نویسنده : م.ش |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.